måndag 27 juli 2015

Hemligheten i Haga och Månuret

Månuret har jag fått som rec.ex. från Idus förlag - tack!
Jag fick en bok som rec.ex. men det visade sig vara andra delen i en serie, så jag fick ta mig till bibblan och skaffa del ett också.

Hemligheten i Haga och Månuret av Gunilla Granbom handlar om de tioåriga kompisarna Emma och Susanna som genom en märklig händelse reser tillbaka i tiden till år 1791. Där lär de känna Hagahäxan, mor Elinda, och hennes dotterdotter Mirella. De får veta mycket om hur det är att leva på den tiden, de får vara med om att försöka ändra på historien och de stöter också på en del (för oss) kända historiska personer. I den andra boken följer Mirella med flickorna till "vår" tid i jakten på ett magiskt Månur som de behöver för att kunna resa i tiden.

Jag gillar idén med dessa böcker, att använda tidsresa för att lära sig historia, och det är dessutom riktigt spännande emellanåt. I den första boken blev jag ibland irriterad på att författaren skriver ut för mycket. Det är alltid bättre att försöka visa hur personerna känner sig, istället för att skriva ut precis alla känslor. Det är ju barnböcker/mellanåldersböcker, men stundom kände jag att det var lite för barnsligt tilltal också.

I Månuret blir det bättre. Det är intressanta "tidskrockar" när Mirella upplever vår moderna tid och den är också ännu lite mer spännande med olika förvecklingar och personer som de inte vet om de kan lita på. Riktigt bra. Jag ställer dem i hyllan ett par år till, men tar fram dem igen när mina barn är lite större,

Jag kryssade "That involves magic" på min sommarbingobricka.


Hemligheten i Haga
Författare: Gunilla Granbom
Förlag: Idus (2013)
ISBN: 9789187001895
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris


Månuret
Författare: Gunilla Granbom
Förlag: Idus Förlag (2015)
ISBN: 9789175772080
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar