fredag 24 juli 2015

Den bästa dagen är en dag av törst

Jag har aldrig haft något speciellt förhållande till Karin Boye, som så många andra. Visst, har läst Kallocain och lite om hennes liv, men eftersom jag inte läser poesi känns det som jag missat den stora grejen med hennes författarskap.

När Jessica Kolterjahn kom med Den bästa dagen är en dag av törst blev det ett stort buzz i bokbloggsvärlden om boken. Jag skaffade ett ex och ställde i hyllan i väntan på rätt tillfälle.

Nu blev det ett bra tillfälle när maken och jag reste till Berlin några dagar. Boken handlar nämligen om Karin Boye under ett år i Berlin i början av 30-talet. Det är en fiktiv berättelse om vad som skulle kunna ha utspelats under det året. Av brev och annat vet vi att Boye spenderade ett år i Berlin, framförallt för att genomgå psykoanalys, vad hon arbetade med under tiden och vilka hon umgicks med. Men det andra - det som sägs och tänks - det är en "litterär fantasi".

Det här är en bok som jag tycker mycket om. Jessica Kolterjahn porträtterar Karin Boye med respekt och varsamhet, men aldrig som en litterär info utan i alla avseenden en kvinna av kött och blod.

Berlin är både en lättnad och en börda för bokens Boye. Hon flyr undan ett misslyckat äktenskap och olyckliga kärlekshistorier. Hon söker hjälp av psykoanalys för att bota sin "homoerotiska" läggning som starkt bidrar till hennes självhat. Samtidigt lockas hon av det fria Berlin, där det finns sällskap och platser där homosexualitet är accepterat. Den mörka skuggan från det växande nazistiska inflytandet löper också genom boken och påverkar Boyes konstnärsvänner.

Kanske är det bra att jag inte läst alltför mycket om Karin Boye, för jag vet inte vad/hur mycket som är "sanning" i den här boken. Jag gillar det. Det spelar ju ingen roll. Det här är en riktigt bra och gripande roman oavsett. Jag gillar speciellt att boken ger utrymme åt och inte räds känslor - även de allra mörkaste - och att den skildrar flera olika typer av relationer nyanserat.

Njutbar läsning att bära med sig länge.

Den bästa dagen är en dag av törst
Författare: Jessica Kolterjahn
Förlag: Forum (2013)
ISBN: 9789137138381
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar