onsdag 27 maj 2015

Tiro

Månades bokcirkelbok var Tiro av Stewe Claeson. Huvudpersonen är den åldrade Marcus Tullius Tiro. Han var tidigare slav hos Ciceros och arbetade med att sammanställa och publicera hans brev och tal. Det sägs att det är tack vare Tiro som Cicero liv och handlingar är kända för eftervärlden.

Nu är han som sagt gammal och lever ett bekvämt liv i sin förre herres gamla villa. Men när ett mord begås och Tiro är den man vänder sig till för att skipa rättvisa, tar lugnet slut.

Det här egentligen en ganska intressant berättelse och jag gillar ju normalt historiska romaner (denna är dessutom föredömligt kort), men tyvärr griper detta inte tag i mig. Jag har dessutom svårt att hålla reda på personerna i boken (de heter ju samma sak allihop!) och vem det är som säger vad. Jag tror kanske att det hade varit mer rättvis mot boken att läsa den lite långsammare. Nu var jag sent ute inför bokcirkeln och stressläste. Så om man är intressera av den här tiden och den här slags blandning av fiktion och historia, ska man inte låta sig avskräckas av min svala inställning. Det var flera i min bokcirkel som tyckte att den var riktigt bra.

Jag har tidigare läst Pigan i Arras av samma författare.

Denna bok blev första krysset på min sommar-bingobricka: "By an author of a different gender"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar