måndag 19 januari 2015

Grejen med verb

Med tanke på mitt jobb så vågar jag knappt erkänna att jag faktiskt är ganska dålig på grammatik.

Missförstå mig inte nu - jag vet hur jag skriver en text som är i stort sett grammatiskt rätt. Om någon frågar: ska det vara "si eller så?", så vet jag oftast hur det ska vara, men inte varför eller vad den exakta grammatiska konstruktionen heter.

Det vet däremot Sara Lövestam. Hon kan det där med grammatik och tycker dessutom att det är jätteintressant. Hon har dessutom skrivit en hel bok om verb.
"Mäh! Det låter ju supertrist", tänker du. Men grejen med Sara Lövestam är att hon i boken Grejen med verb får grammatik att bli kul. Jag tror att det beror på att hon "klär ut" de där trista begreppen i nya "kläder" och att hon spetsar till och utmanar läsaren att tänka på grammatiken på ett nytt sätt. Med finurliga exempel, kluriga små bilder och mycket humor är den här lilla boken om verb riktigt underhållande läsning.

Att jag skulle fnissa vid läsning av en grammatikbok hade jag väl aldrig kunnat gissa när jag kånkade "silverbibeln" fram och tillbaka till föreläsningarna i grammatik på universitetskurserna i engelska :)

Jag har tidigare läst dessa skönlitterära böcker av författaren:
Udda
I havet finns så många stora fiskar
Tillbaka till henne
Hjärta av jazz

Grejen med verb : grammatik som du aldrig har sett den förut
Författare: Sara Lövestam
Förlag: Piratförlaget (2014)
ISBN: 9789164204233
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Jag är också dålig på det här med alla grammatiska termer och det kanske är tur att jag inte längre är lärare. :) Har inte vågat mig på Grejen med verb än, men blir lite mer lockad efter ditt blogginlägg.

    SvaraRadera