tisdag 17 juni 2014

Livbåten

Ikväll har det varit #boktwitt om Livbåten av Charlotte Rogan. Boktwitt är en slags bokcirkel på Twitter där de som vill "träffas" ungefär en gång i månaden och diskuterar en bok. Dem här gången var det alltså Livbåten som ventilerades.

Förlaget presenterar handlingen så här:

"1914 förliser oceanångaren Empress Alexandra. Efter att ha lämnat övriga passagerare att drunkna trängs 39 personer i en livbåt som är byggd att bära hälften. För att den unga Grace ska överleva måste andra sätta livet till.
Med list och mod tar hon upp kampen om att härska i båten. En ödesdiger kamp som blottar människans allra mest basala känslor och instinkter såväl hos Grace som hos hennes medpassagerare.
Livbåten är en psykologisk thriller berättad av en kvinna som är lika oförglömlig och komplex som de händelser hon beskriver. En mardrömsfärd som inte lämnar någon läsare oberörd."


Jag tyckte att det var en helt OK läsupplevelse, men tyvärr blev jag inte så berörd som jag trodde eller som presentationen antyder. Jag var inte den enda som kände så. Vi tror att vi lyckades ringa in att det berodde på att huvudpersonen beskrevs på ett distanserat sätt - att vi inte kom henne nära. I viss mån också att viss spänning uteblev, då man visste att Grace överlever. Men det kan å andra sidan fungera i andra böcker.
Flera av boktwittrarna blev berörda och tyckte mycket om boken, så det här är säkert en bok som man ska bilda sig sin egen uppfattning om.


Livbåten
Författare: Charlotte Rogan
Förlag: Bookmark (2013)
ISBN: 9789175470122
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar:

  1. Jag har varit lite nyfiken på den boken men tror jag hoppar!

    SvaraRadera