fredag 2 maj 2014

Bloggstafett: Andnöd

Idag är det bloggstafett hos Feministbiblioteket. Tio inlägg - ett varje timme från klockan 10 till klockan 19. Boken vi har läst och bloggar om är Andnöd av Anette Skåhlberg (illustrationer av Katarina Dahlquist).

Andnöd är den första boken i serien Nollja och Människofolket från Sagolikt förlag. Målgruppen är barn 9-13 år som vill ha lättlästa och spännande böcker för egen läsning. Jag har tidigare läst och bloggar om Maya och havsfolket och det här är en fristående fortsättning på den serien.

Huvudpersonen Nollja älskar havet, men måste akta sig för det. Om hon får vatten på sig får hon stora blåsor på kroppen och om hon skulle bada så kan hon få en allergisk chock.
Men en chock är precis var Nollja får när hon en natt vaknar och hennes ben har förvandlats till något som liknar en fiskstjärt.
Det står snart klart att Nollja är i fara och hennes föräldrar skickar en signal till havsfolket.

Läsaren kastas snabbt in i den här berättelsen och får genom några korta återblickar klart för sig hur Nollja och hennes föräldrar står i relation till havsfolket och att det är där i havet räddningen kan finnas -  om de bara är snabba nog!

Jag ser spänningen i berättelsen, men är inte riktigt överens med språket - eller snarare kanske berättartekniken. Jag tycker det är aningen ostrukturerat med en del hopp i logiken. Jag är inte heller säker på att man hänger med helt i svängarna om man inte har läst serien innan. Men jag tycker mycket om havsvärlden och hur den målas upp av författaren - och inte minst illustratören! Det är en värld fylld av magiska och skrämmande varelser. Jag tror att det kan tilltala många unga läsare och de kommer att vilja sätta tänderna i de andra delarna i serien så fort som möjligt.

Nu skickar jag vidare stafettpinnen till Boktok73.


Andnöd
Författare: Anette Skåhlberg
Illustratör: Katarina Dahlquist
Förlag: Sagolikt (2013)
ISBN: 9789186861414
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris




Detta inlägg är en del av bloggstafetten som Feministbiblioteket
ordnar som en del av sin barnboksvecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar