onsdag 26 februari 2014

Nyckeln

Det finns väl knappt något kvar att säga om Nyckeln, den tredje och avslutande delen om häxorna i Engelsfors, men jag har ju läst den och då ska den bloggas. Den imponerande 813 sidor långa avslutningen läses i ett kick för det är ett väldigt bra läsdriv i den, precis som i de tidigare två.

Handlingen är inte lätt att beskriva - det händer väldigt mycket och ofta i ett rasande tempo. Det är också svårt att skriva något utan att avslöja för mycket för den som inte läst böckerna än. Men nu ställs allt på sin spets. De utvaldas krafter och lojaliteter prövas och gränser mellan världar och tider suddas ut. Det är spännande till sista bokstaven.

Är jag lite onyanserad i mitt omdöme av de här böckerna på grund av att jag tokälskar hela konceptet? Ja. det är möjligt, men jag hoppas och tror att de här böckerna kommer att bli klassiker som många, många fler kommer att läsa.


Jag har tidigare läst och bloggat om Cirkeln och Eld av Mats Strandberg och Sara Bergman Elfgren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar