onsdag 19 februari 2014

Bloggar i twitterstil

Jag insåg att jag var tvungen att göra något drastiskt för att komma till botten av min hög med obloggade böcker. Jag såg att någon bokbloggare hade gjort kortrecensioner i twitterstil och det har jag nu också försökt mig på.

Allt jag önskar mig av Grégoire Delacourt (e-bok)



Handling på (ca) 140 tecken: Bloggande ägare till sybehörsaffär vinner 18 547 301 euro, men undviker att berätta det för sin man eftersom hon är rädd att det ska påverka deras liv negativt.

Omdöme på (ca) 140 tecken: Charmigt och tänkvärt. En söt liten bok som får läsaren att reflektera över vad som egentligen är lycka. Ännu en trevlig bekantskap från Sekwa.


Snögloben av Amanda Hellberg (e-bok)




Handling på (ca) 140 tecken: Maja Grå utreder mystiskt mord på godset Wytham Halls där mörka skuggor och spöken lurar.

Omdöme på (ca) 140 tecken: Spännande och lagom läskigt. Jag gillar kombinationen gammal engelsk godsmiljö och nytänkande brottsutredningar. Och jag gillar Maja Grå


Middagen av Herman Koch



Handling på (ca) 140 tecken: Ansträngd middag med två bröder och deras fruar på lyxrestaurang i Amsterdam, där fasansfulla familjehemligheter nystas upp.
Omdöme på (ca) 140 tecken: Inte alls bra faktiskt. Märklig bok som var olustig och ansträngande att läsa. Inte särskilt uppskattad bokcirkelbok i december.

Lex bok av Sara Kadefors














Handling på (ca) 140 tecken: I protest mot betygshets och grupptryck skapar Lex en blogg där ”Maya” utmanar allt som hennes klasskamrater tycker är viktigt. Men bloggen blir succé och plötsligt gillar alla det som ”Maya” säger.

Omdöme på (ca) 140 tecken: Träffsäkert om att vara ung och att försöka vara sann mot sig själv. Lex är sådär stark och skör på samma gång som jag så ofta gillar. Riktigt bra!



Stjärnans ögonblick av Clarice Lispector

 

Handling på (ca) 140 tecken: Macabéa är en, i det närmaste osynlig, maskinskriverska i Rio. Det mesta i hennes torftiga liv bara händer henne, så även det inte särskilt givande förhållandet med Olímpico.

Omdöme på (ca) 140 tecken: En märklig bok där den fiktiva författaren av berättelsen tar alltför stor plats. Det är svårt att känna något för den hopplösa huvudpersonen. Bokcirkelbok i januari som sågades av oss alla.



Korparna av Tomas Bannerhed



Handling på (ca) 140 tecken: Småland på 70-talet. En gård i förfall. En far som passerat gränden för vansinne. En undfallande mor. En son som flyt ut i skogen och finner ro hos fåglarna.

Omdöme på (ca) 140 tecken: Misär, misär, misär. Jag hade mycket svårt att hålla intresset uppe för att avsluta den här boken. Jag framhärdade för att försöka hitta de kvaliteter som gett den Augustpriset. Lyckades inte.


Saker min son behöver veta om världen av Fredrik Backman



Handling på (ca) 140 tecken: Små korta texter med råd från far till son. Texterna blir samtidigt nutidsreflektioner och inblickar i livet som småbarnsförälder.

Omdöme på (ca) 140 tecken: Alla småbarnsföräldrar känner nog igen sig – författaren träffar mitt i prick. Jag skrattar högt ofta! Och gråter till de många fina kärleksförklaringar som den här boken innehåller.

10 kommentarer:

  1. "Korparna" är bra men man behöver diskutera den medan man läser den med andra... Upplevde i alla fall jag... Jag tror inte att jag skulle uppskattat den lika mycket om jag hade läst den i min ensamhet utan att kunna diskutera den längs vägen. Och efteråt!

    SvaraRadera
  2. Varför skulle man behöva läsa.mer:)

    SvaraRadera
  3. Vilket finurligt och tilltalande sätt att snabb-blogga ikapp! Me like! Jag har också läst Middagen, men till skillnad från dig gillade jag den verkligen. Korparna, där är jag däremot helt med dig. Orkade inte ens ta mig igenom den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var väl en rätt käck idé :)
      Vad var det du gillade med Middagen?

      Radera
  4. Har precis fyndat Backmans bok så kul att du gillade den, hoppas på igenkänning och skrattblandat gråt då :-)

    SvaraRadera