lördag 14 september 2013

Barnbokstema: Lättläst

Inget av mina barn läser ju själva ännu, men femåringen har börjat så smått att stava sig igenom några lätta versalböcker som jag fått på jobbet. Hon har däremot börjat uppskatta längre berättelser och behöver inte längre bilder på varje sida för att orka hålla intresset uppe. Numera läser vi kapitelböcker och vissa av dem passar ju fint för den egna första läsningen också.

De böcker som är de absoluta favoriterna just nu är en serie lättlästa böcker om älvor. Författaren heter Daisy Meadows och hon har skrivit hur många böcker som helst i den här serien. För den vuxne läsaren är de tämligen trista för alla böcker är uppbyggda på precis samma sätt. Två flickor hjälper olika slags älvor (Glitterälvorna, Partyälvorna, Regnsbågsälvorna osv) med något slag problem som den elake Kung Bore och hans svartalfer har orsakat. Alltid med lyckligt slut så klart.

Men dottern älskar dem och jag vet att jag också slukade den här typen av "formel"-berättelser utan några som helst problem som yngre.






















Från Sagolikt förlag kommer serien Maya och havsfolket av Anette Skåhlberg (illustrationer av Katarina Dahlquist). Det är en lättläst fantasyserie som handlar om Maya och hennes möte med havsfolket och Yaz.

Maya lär känna Yaz när han och hans familj flyttar in i grannhuset. Maya märker att det är något mystiskt med grannarna och när hon lär känna Yaz bättre får hon reda på hemligheterna i hans liv. Maya får vara med om magiska och otroliga saker, men förstår också att Havsfolket kan vara riktigt skrämmande. Yaz och Maya känner en stark samhörighet, men det är förbjudet för Havsfolk och människor att vara tillsammans.

Det här är spännande och lite läskiga böcker. Starka känslor och snabba vändningar är komprimerade i fem häften. Kanske går det ibland lite väl snabbt, men det må vara förlåtet givet genren och målgruppen. Havsfolket är tecknade som vackra, mystiska och skrämmande varelser och passar verkligen bra till berättelsen.

En fin del av berättelsen - och detta är en liten spoiler - är att ett av motiven är att havsvarelser byter kön flera gånger under sin livstid. När Maya och Yaz träffas är Yaz en pojke, men byter kön under en slags ceremoni. Maya blir först arg och förvirrad, men inser snart att hon älskar Yaz på grund av personligheten och deras speciella band, och då spelar inget annat någon roll.

4 kommentarer:

  1. Angående Daisy Meadows så hörde jag att det är pseudonym för en grupp av författare som samarbetar under samma namn.

    Den där Maya-serien älskade min ena dotter för inte så länge sedan, så då var hon 9 år. Funkade den för en 5-åring? (Hon förbjöd mig att läsa den, så jag har inte någon egen uppfattning. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar ju logiskt ;)

      Jag läsde dem bara själv, inte för femåringen. Det är de nog för svåra och lite för skrämmande för.

      Radera