lördag 14 september 2013

Barnbokstema: Barnböcker på rim

Ganska många barnböcker skrivs på rim. Här är några av mina och barnens favoriter.

Den vilda bebin av Barbo Lindgren och Eva Eriksson är böcker om en bebis som ger sin mamma, minst sagt, fullt upp. Den vilda bebin har en härlig fantasi där gosedjur som kommer till liv, köksmattan blir ett hav och mammans svarta diskhandskar blir en läskig bläckfisk. Stor igenkänning från småbarnslivet och härliga teckningar. Rimmen är underfundiga, en inte alltid helt klockrena. Trots det flyter läsningen oftast lätt.







Jag var själv lite rädd för bilderna i Tove Janssons böcker när jag var liten, men min dotter verkar gilla Vem ska trösta Knyttet? Bilderna har ju sin egen speciella stil och den vemodiga, men hoppfulla berättelsen är skriven på rim som stundom kräver att man läser på finlandssvenska ;)














Kotten, grisen och lilla vännen är en favorit här hemma. Lena Anderssons bok har klassiskt vackra bilderboksillustrationer och den rara berättelsen om Lilla vännen som inte hittar sin mamma är skriven på rim som flyter lätt och fint. En roligt finess med boken är att man kan känna igen igen figurer från andra böcker av samma författare bland figurerna på stadsbilderna i den här boken. Jag gillar sådant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar