lördag 31 augusti 2013

Tävling: Den bok eller författare som betytt mest för mig

Hos Litteraturkvalster kan man tävla om ett bokpaket med alla tre böcker i Gardells serie "Torka aldrig tårar utan handskar". Motprestationen är att skriva ett blogginlägg som svarar på följande fråga:

Vilken bok och/eller författarskap har betytt mest för dig?

Det är ju inte helt lätt att välja. Det är en sådan där fråga där svaret varierar nästan från dag till dag.
Men ganska ofta svarar jag nog att den bok som betytt mest för mig är Den oändliga historien av Michael Ende. Jag vet inte hur många gånger jag läste den när jag var yngre.
Den är på något vis essensen av vad litteratur kan vara. Något man kan ty sig till, något man kan gömma sig i och något som öppnar dörren till en fantastisk sagovärld!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar