måndag 12 augusti 2013

Mörk jord

Det är många som har läst Belinda Bauers deckare och nu var det min tur. Jag började med Mörk jord.

Boken handlar om tolvårige Steven som bestämmer sig för att hitta sin sedan länge döde morbror Billy, som troligen mördats av den dömde sexualbrottslingen Arnold Avery. Steven ägnar sin fritid åt att gräva på Exmoorheden där några av Averys offer har hittats. Allt mer desperat efter att få ett avslut åt sin sörjande mormor, inleder Steven en brevväxling med Avery i fängelset, för att förmå honom att avslöja var morbroderns kropp finns.

Den här typen av spänningsroman, utan poliser i huvudrollen och utan de klassiska deckargreppen är väldigt uppfriskande. Det är ingen fråga om vem som är skurken, spänningen ligger på en helt annan nivå. Och ruskigt spännande är det!

Jag gillar också miljönbeskrivningarna. Exmoorheden får nästan en egen roll i boken och det är lätt att känna stämningen i det ödsliga och karga landskapet.

Jag blir absolut sugen på att läsa fler böcker av Belinda Bauer.

2 kommentarer:

  1. Gör det! Utan att avslöja för mycket kan man säga att både heden och Steven återkommer. (Belinda Bauer verkar dessutom jättetrevlig när man gillar henne på Facebook. Hur hon är privat har jag förstås ingen aning om.)

    SvaraRadera