onsdag 28 augusti 2013

Det enda rätta

Av någon anledning hade jag fått för mig att Det enda rätta av Susanne Boll var en deckare. Det var det ju inte, men det var inte desto mindre en väldigt spännande bok.

Boken följer tre olika kvinnor som alla på sitt sätt är med om livsomvälvande händelser

Maria är en lyckligt gift småbarnsmamma. Hon trivs med sitt yrke som psykolog. När hon får reda på att hon har en knöl i bröstet drabbas hon av dödsångest. Hon försöker döva den på ett sätt som riskerar att rasera hela hennes tillvaro.

Helmi är en respekterad läkare på onkologen, men är trött på att vara dödens budbärare. Hon bestämmer sig för att göra saker på sitt eget sätt.

Isabelle får den förlovningsring hon längtat efter och ser äntligen en chans att bilda familj. Men tankarna på den första stora kärleken finns fortfarande kvar. Kanske var det ändå meningen att det skulle bli de två.

Kvinnornas liv har beröringspunkter, men varje historia står helt för sig själv. Jag blir extra berörd av Marias berättelse och det är också i de delar av boken som handlar om henne det är som mest spännande. Alla tre beskrivs dock trovärdigt på ett naket, men samtidigt varmhjärtat sätt. Läsdrivet i boken är mycket bra. Jag ska hålla utkik efter fler böcker av författaren.

Det enda rätta
Författare: Susanne Boll
ISBN: 9789173516723
Förlag: Damm (2013)
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte också att den här var väldigt bra när jag läste den! :)

    SvaraRadera