fredag 26 juli 2013

Wallflower

Charlie är en naiv tonåring som för det mesta endast betraktar tillvaron snarare än att delta. När han träffar syskonen Sam och Patrick under första året på high school och dras in i deras umgänge börjar han långsamt komma ut ur sin "bubbla".

I korta brevsekvenser berättar Charlie om sina nyvunna upplevelser av vänskap, kärlek och sex. Den anonyme mottagaren av breven får även återblickar till händelser under Charlies uppväxt. Han skriver också om sin förälskelse i Sam och hur det plågar honom att se henne med en pojkvän som inte respekterar henne.

Wallflower av Stephen Chbosky är inte en bortkastad stunds underhållning, men inte riktigt den upplevelse jag hade hoppats på efter att alla hyllat den. Jag har lite svårt för den barnsliga tonen i Charlies berättelse. Kanske är den del av poängen, men i längden lite tröttsam. Men med det sagt är jag ändå intresserad av berättelsen och karaktärerna. Jag är väldigt nyfiken på att se filmen.

3 kommentarer:

  1. Jag har inte läst boken, men såg filmen för ett tag sedan. Den tyckte jag om :)

    SvaraRadera
  2. Filmen har jag sett och den gillade jag verkligen. Har däremot inte läst boken!

    SvaraRadera