torsdag 25 juli 2013

Ät mig

Boken Ät mig av Agnès Desarthe är en liten godbit från Sekwa. Huvudpersonen är Myriam, en självlärd kock som bluffar sig till ett "starta eget"bidrag och öppnar den lilla resturangen Chez moi. Hon kan inget om affärer, men lyckas locka gäster till resturangen genom den familjära stämningen sin goda mat. Hon får hjälp med det praktiska av servitören Ben och den strame blomsterhandlaren Vincent.

Men Ät mig handlar inte bara om Myriams kokkonst (som gör mig väldigt hungrig), utan jag får som läsare också del av hennes förflutna. Hennes kanske obetänksamma giftermål, en som som hon sörjer att hon aldrig kunde älska, hennes oförmåga att anpassa sig till familjelivet, en händelse som raserade familjen, hennes flykt undan sig själv de senaste sex åren.

Välberättat, varmt, vemodigt och väldigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar