onsdag 10 april 2013

Mysteriet på Père Lachaise

Jag skaffade den här boken med tanke på utmaningen "böcker om böcker" och där platsar den måhända på det sättet att huvudpersonen är en bokhandlare och att en del kända författare flimrar förbi i persongalleriet. Men däremellan är det här en ganska stökig deckarhistoria som inte riktigt fångar mig.

Mysteriet på Père Lachaise av Claude Izner är det andra mysteriet med bokhandlaren Victor Legris i huvudrollen. Boken utspelas i Paris i slutet av 1800-talet och miljön är en av de saker jag gillar bäst med boken.

Victor Legris blir kontaktad av din fd. älskarinnas tjänsteflicka. Hennes matmor har mystiskt försvunnit från kyrkogården Père Lachaise i samband med ett besök vid sin nyligen avlidne makes grav. Tjänsteflickan tror att någon mystisk är i görningen. Legris tar sig an fallet som leder honom till sierskor och orakel, till svindlare och "gold diggers". Innan mysteriet finner sin lösning sker flera mord och Legris själv och hans nära är själv i fara.

Det här kunde ha varit en bra deckarhistoria, men det är för många karaktärer med. Det är för många namn att hålla ordning på och för många sidospår, så jag tappar tråden och tyvärr också intresset.
Men boken har fått bra kritik, så det kan vara så att det var dålig dagsform från min sida. Någon som har läst och som tycker annorlunda?

6 kommentarer:

  1. Har du förresten läst/haft med "Drottningen vänder blad"? Väldigt trevlig och handlar nästan uteslutande om böcker och läsning. Ursäkta tjatet om jag skrivit eller sagt det det tidigare! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fler har läst den i utmaningen, men inte jag än.

      Radera
  2. Har inte läst den men är jättesugen på den.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Ja, men det här fungerade inte för mig. Kanske för dig?

      Radera