onsdag 13 februari 2013

Ursäkta att man vill bli lite älskad

Tyckte det passade bra att blogga en bok med den här titeln så här i alla hjärtans dag-tider.

Ursäkta att man vill bli lite älskad av Johanna Thydell är boken om Nora Jonassons fantastiska liv - NOT (som Nora själv skulle säga). Jag skulle säga att Nora är en alldeles normal förvirrad tonåring som försöker ta reda på vem hon är och vad hon vill. Gudarna ska veta att det inte är lätt - speciellt inte när man också gärna vill verka lite cool, behålla sin bästis och vill vara omtyckt.

Jag är antagligen för gammal för att kunna uttala mig om tonåringar verkligen pratar så som Nora och hennes kompisar gör i boken och ibland känner jag mig lite tantigt irriterad på vissa uttryck (som att de kallar varandra "slampish").

Men jag är inte så gammal att jag inte kommer ihåg hur överjävligt jobbigt det var att vara i den här åldern. Hur gärna man vill passa in utan att utplåna sig själv. Vilka galna saker man gör för att man tror att det är så det ska vara och för att man tror att man vill det. Eller i alla fall att man borde vilja det.

Som karaktär är Nora ingen som jag blir odelat förtjust i och jag känner mig lite splittrad till boken utan att veta exakt varför. Kanske för att förväntningarna var stora, då jag har tyckt mycket om författarens tidigare böcker och det kan ibland slå tillbaka på läsupplevelsen på ett lite orättvist sätt.

Jag följer Johanna Thydell på Twitter och den här boken är skriven lite så som hon skriver där. Rakt på sak, ärligt och med en brutal humor.

Hur det här är en bokälskling? Det är ju en bok om att vilja bli älskad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar