torsdag 28 februari 2013

Paganinikontraktet

Paganinikontraktet av Lars Kepler är den andra boken om kommissarie Joona Linna vid Stockholmspolisen. Precis som så många andra läste jag Hypnositören och eftersom underhållande deckare alltid är trevligt gav jag mig på den här också.

Den här gången utreder de ett fall med en kvinna som hittas drunknad ombord på en båt som fortfarande flyter och ett fall med en man som hittas hängd i ett helt tomt rum. Ett av fallen visar sig vara mord och ett av dem självmord.
De båda fallen hör självklart ihop och de två döda är inte de enda offren i en ljusskygg historia där vapen och stora summor pengar går före människoliv.

Joona Linna får snart upp ett spår och tror sig veta hur det hela hänger ihop, men problemet är bara att bevisa det innan alla som kan hjälpa honom med det är döda.

Är det här en bokälskling? Nej, inte för mig, men en helt OK deckare. Det finns dock många som gillar Keplers böcker väldigt mycket.

6 kommentarer:

  1. Längtar efter att ta tag i de två första Kepler-böckerna. har dock lite annat som skall läsas först!

    SvaraRadera
  2. Jag läste Hypnotisören för ett bra tag sen och jag förstår fortfarande inte var all hype kommer ifrån?! Jag tyckte den var ganska tjatig och långtråkig.
    Men jag kan tänka mig att se filmen, mest pga Persbrandt. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte helt övertygad heller om att de är sååå bra. OK deckare.

      Radera
  3. Jag dissar Kepler efter att ha läst Hypnotisören. Gillar INTE sättet de porträtterar psykiskt sjuka. Spännande JA, men på fel människors bekostnad, tycker jag. Jag VET att det är lite tjurigt, men det här är en fråga där jag vill vara på tvären. Så här skrev jag när jag läst ut: http://fabulerat.blogspot.se/2010/07/hypnotisoren.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en lite skrämmande syn, det har du absolut rätt i.

      Radera