onsdag 27 februari 2013

Fifty Shades of Grey

Ja, vad ska man egentligen skriva om en av de mest omtalade böckerna på väldigt länge. Inte sedan Grottbjörnens folk har så många läst så mycket snusk ;)  
En fördel med en så omtalad och ombloggad bok är att jag inte behöver lägga någon tid på att förklara vad den handlar om - det vet väl alla vid det här laget. Fifty Shades of Grey av E.L. James är den första av tre böcker som handlar om Christian Grey och Anastasia Steel. Ja, och så om sex förstås.

Jag är inte så pryd (tror jag) och blir inte så chockerad över att boken innehåller SM-sex. Efter allt prat om de här böckerna trodde jag på något sätt att sexskildringarna skulle vara "mer" eller "värre", om ni fattar vad jag menar. Å andra sidan kommer väl de mest upprörda rösterna dubbelmoralens högborg i väster.

I så fall är jag mer chockerad över att Anastasia på allvar överväger att ge sig in i en relation som kräver ett "sexkontrakt", speciellt med tanke på Christian uppenbart är störd på mer än ett sätt samt att hon själv är mycket oerfaren. Men det beror väl på att mina egna preferenser i sammanhanget är väldigt "vanilla" och dessutom att jag ser stora fördelar med relationer som bygger på jämlikhet och respekt och som vanligtvis inte kräver den typen av kontrakt, så det kanske bara är jag ;)

Ingen har beskyllt de här böckerna för att vara god litteratur och jag tänker inte ge mig in på att kommentera det tröttsamma i alla "oh my"-utrop och inlägg från Anastasias "inner goddess" - för att inte tala om Christians tjat om att Anastasia måste äta. Det är lättsmält på samma sätt som gamla Barbara Cartland-romaner är (ja, fast med mer sex då) och den här första boken var rätt så underhållande. Dessutom känns det ju nästan som ett allmänbildningskrav att ha läst åtminstone en bok i serien.


Bokälskling? Tja, inte en personlig favorit, men alla böcker som uppmuntrar till läsning måste man ju gilla ;)

5 kommentarer:

  1. Den lär ju ligga bakom e-boks succen i USA. Eftersom ingen ser vad man läser... :)
    Jag har inte läst den själv. Däremot Grottbjörnens folk. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har jag också hört. Läsfrämjande som sagt ;)

      Radera
  2. Ja, där ser man. Jag har köpt alla tre som e-böcker just. Inte för att jag bryr mig om att dölja vad jag läser utan för att det var väldigt bra priser just då. Däremot har jag inte läst dom. Började på den första men så damp det ner en bättre bok i lådan och så glömdes mr Grey bort. Men någon gång blir det väl tid för dessa med.....:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de kan du ha som reserv när du inte har något annat att läsa.

      Radera
    2. Ja, reservböcker kan dom få vara. Fast risken är väl inte så stor att jag blir utan böcker så då blir dom väl aldrig lästa, fniss

      Radera