lördag 29 december 2012

Böcker om böcker: Himlens fånge

Carlos Ruiz Zafóns bok Himlens fånge knyter ihop de två tidigare böckerna Vindens skugga och Änglens lek. Även den här boken utspelas i Barcelona och antikvariatet Sempere & söner spelar en central roll.
Herr Sempere och hans son Daniel kämpar för att hålla antikvariatet på fötter. En dag kliver en främling in i butiken och köper en värdefull förstautgåva av Greven av Monte Cristo. Han tar den inte med sig utan skriven en kryptiskt dedikation till Semperes trogna medarbetare Fermín i den och lämnar den i bokhandeln. Långsamt vecklar en berättelse ut sig som handlar om hemligheter och vad fångenskap gör med människor. Vi får återigen stifta bekantskap med både författaren David Martín så väl som De bortglömda böckernas gravkammare.
Det är mer spännande än någon deckare och mycket välskrivet. Stämningen är fantastisk och kärleken till böcker och litteratur genomsyrar hela berättelsen.

Sitt inte där och fundera - läs!
Läs alla tre böckerna, vettja!

3 kommentarer:

  1. Jag får nog faktiskt ta och göra allvar av mina funderingar att läsa de här böckerna. Men jag tror faktiskt att jag bara tar en i taget :)

    SvaraRadera
  2. Försökte läsa Vindens skugga, men gillade den inte alls. För mig blev det finskt i Böcker om böcker denna månad: http://bloggbohemen.blogspot.se/2012/12/manniskans-lott.html

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte mycket bättre om Barcelona i "Vindens skugga" än jag tyckte om staden i verkligheten..
    Jag var tidigt ute denna månad med den här utmaningen: http://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/2012/12/09/bocker-om-bocker-brev-till-en-bokhandel/

    SvaraRadera