torsdag 8 november 2012

Ett köns bekännelse

Ibland förstår jag ingenting av en bok. Ja, eller en novell i det här fallet - Ett köns bekännelse av Riikka Pulkkinen.
En författare (men samma namn som novellens författare) deltar i en författarturné där det fd. fotbollsproffset och numera författarkollegan Alan också deltar. Riike faller för den äldre och gifte mannen. I en absurd talkshow i Amsterdam blir Riike anklagad för att vara en coquette och inte alls en författare och en del av intelligentian.
Hon blir sedan, ivrigt påhejad av studiopubliken, bokstavligen styckad tills den enda som återstår är hennes kön. Ett kön som fortsätter att prata och tänka.

Jag fattar att författaren vill ha något sagt med denna novell. Jag fattar bara inte vad. Och jag bryr mig inte tillräckligt mycket för att försöka ta reda på det.

Novellen ingår som en av fyra noveller av nordiska författare som gavs ut av Novellix i samband med bok- och biblioteksmässan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar