måndag 24 september 2012

Bokcirkelbok: God natt mister Tom

Som tema i bokcirkeln just nu har vi "ungdomsfavoriter". Jag fick välja först och valde God natt mister Tom av Michelle Magorian. Det blev en omläsning för de flesta av oss tror jag, men ny läsning för åtminstone en. Vad gäller just omläsning så är det här en bok som jag läste om och om igen när jag var lite yngre. Och jag älskade den varje gång!
Willie evakueras från London under andra världskriget. Han är nio år, liten för sin ålder och har vuxit upp med endast sin mamma. I resväskan ligger ett läderbälte och en uppmaning från hans mycket religiösa mor till den som tar hand om honom att inte vara rädd för att ta till bältet i herrens tukt och förmaning.
Willie blir placerad hos Tom Oakley- en butter gammal man som håller sig mest för sig själv.  Så kommer Willie att tillbringa en ganska lång tid i en sömnig liten by på landet. Där får han äta sig mätt och sova i en egen säng för första (!) gången. Han får också vänner i sin egen ålder och möter villkorslös vänlighet från vuxna i sin närhet - något som det står klart att han inte är van vid. Både Willie och Tom tinar sakta upp vartefter de lär känna varandra och kommer att stå varandra mycket nära.
Men så plötsligt kallar Willies mor hem honom igen.
 
Ja, vad kan man säga utan att avslöja för mycket. God natt miste Tom är en väldigt sorglig bok. Jag gråter så det skvalar - varje gång. Det är också en bok med mycket värme i. Relationerna mellan Wille och Tom, mellan Willie och hans vän Zack tecknas stillsamt fram och landar mjukt hos läsaren. Det är också en otäck bok när man förstår hur en mor kan behandla sitt barn.
 
Om den höll för en omläsning nu i "vuxen " ålder? Absolut!

2 kommentarer:

  1. Jag älskade den här boken som ung, har inte läst om den på många år nu men köpte den nyss och gav till Grefvens systerdotter när hon fyllde 12.

    SvaraRadera