tisdag 18 september 2012

3 på 3: Döden på en blek häst

Döden på en blek häst av Amanda Hellberg är min första bok i 3 på 3-utmaningen hos Pocketlover. Jag valde 3 böcker på temat djur och tolkar temat ganska brett ;)

Maja Grå får veta att hennes sedan länge försvunna mamma har hittats mördad i Brighton. Kriminalkommissarie King försöker lösa det brutala mordet och tar hjälp av Maja för att få alla pusselbitar på plats.

Maja stannar i England. Hon har kommit in på en konstkurs i Oxford och flyttar in på det anrika studenthemmet Mill Creek Manor. Maja och hennes rumskompis Nikita får veta att fyra unga kvinnor oförklarlig dog på studenthemmet för ett par decennier sedan och många tror att det hade med något övernaturligt att göra. Det står snart klart att Maja har förmågor utöver det vanliga. Både spöket efter hennes egen mamma och efter de döda studentskorna visar sig för henne. De vill dock inte skrämma henne, utan behöver ha hennes hjälp. Maja får också ledtrådar som leder närmare moderns mördare.

Jag är inte riktigt säker på varför jag valde en skräckbok för jag är sällsynt lättskrämd. För visst var det också läskigt i denna bok. Författaren målar upp otäcka bilder av de döda kvinnorna och överraskningseffekten i vissa delar är nog så effektfull. Jag klarar mig dock utan mardrömmar ;)
Kanske väger beskrivningarna av Oxford och det nyanserade porträttet av Maja Grå upp. Det är något i bokens stil som leder tankarna till den klassiska gotiska romanen och det gillar jag.
Det enda som jag inte riktigt uppskattar är beskrivningen av kärleksrelationen mellan Maja och kurskamraten Jack. Den känns lite tafflig och lite sökt.

Men annars bara gott betyg och definitivt en mersmak efter fler böcker av Amanda Hellberg.

2 kommentarer:

  1. Jag är också extremt lättskräm och hade aldrig valt den här boken om inte den kommit hemskickad till mig. Det är jag glad för att den gjorde!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar ju skräck, i alla fall den "gamla" sorten där det inte bara är splatter, och jag tyckte denna var mysryslig :)

    SvaraRadera