lördag 16 juni 2012

Given

Den här boken fick jag av Booked och det är ju alltid trevligt att få gratis böcker :)

Given (The Ask) är skriven av en amerikanske författaren Sam Lipsyte. Den handlar om Milo som jobbar med "fundraising" på ett inte alltför ansett universitet. Han får dock sparken efter att ha tappat humöret och skällt ut en student som visade sig vara en ansedd bidragsgivares dotter.
Milo är en ganska misslyckad person i övrig med en svajig relation till både frun och sonen, men nu tappar han fotfästet helt. Han får dock en chans att få tillbaka sitt gamla jobb (som han egentligen inte vet om han vill ha tillbaka) om han kan få in en donation från sin gamla studiekamrat Purdy. Det visare sig innebära helt andra saker än vad Milo hade tänkt sig.

Milo är självcentrerad och sexfixerad och på det hela taget ganska osympatisk. Jag klurade under hela läsningen på vilken annan bok Given påminde om. Inte i tema, men i stil och i skildringen av Milos karaktär. Jag tror till slut att jag kom på att den till viss del påminner om Bror och boken Stilla dagar i Mixing Part (Erlend Loe). Han var inte heller särskilt sympatisk ;)

På Given står det att boken är en "komisk och stilistiskt fullträff", men jag håller inte riktig med. Visst drar jag på smilbanden någon gång - mest åt skildringarna av sonen Bertie - men i övrig är det ganska pubertalt och inte särskilt underhållande. Stilistiskt vet jag inte heller om det är en fullträff. I så fall är det nog inte min stil (där håller jag på Loe). Kanske hade omdömet blivit något bättre om jag hade läst den på engelska. Översättningen är inte helt tip-top och jag misstänker att könsorden och sex hade känts mindre tonårstramsiga på engelska av någon anledning.

Men, men det sagt - jag läst sämre böcker ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar