torsdag 12 april 2012

Vad tyckte jag då?


Jag hade ju förmånen att få några böcker i Excess-format från förlaget. En lottade jag ut och två har jag hunnit läsa själv. Mer om innehållet i de böckerna kommer senare, men först tänkte jag utvärdera formatet lite.

När jag såg dem för första gången så tyckte jag att de kändes onödiga. Pocketformatet fungerar ju bra!
Efter att ha fingrat på dem lite mer i bokhandeln kunde jag inte låta bli att tilltalas av dem. De är ju faktiskt väldigt söta ;)
De ligger bra i handen och det känns lite lyxigt med fodralen och de tillhörande bokmärkena med röda sidenband.

Men hur fungerar det där med att bläddra "på fel håll"? Faktiskt väldigt bra. Mina klumpiga fingrar klara dock inte av att bläddra det tunna pappret med bara en hand, men att sedan hålla dem så fungerar fint. Ja, pappret är väldigt tunt (tänk bibel) och i början stördes av att texten lös igenom från de andra sidorna (pappret har låg opacitet - om man vill slänga sig med facktermer), men det vänjer man sig snart vid. I alla fall gjorde jag det.

Däremot tycker jag att texten på böckernas rygg ligger fel hur man än vänder på boken, men det är kanske en mer estetisk synpunkt. Jag tror detta format kommer från Nederländerna från början och om jag minns rätt har holländska och tyska böcker ryggtexten "fel".

På det stora hela ett gott betyg alltså. Framförallt känns det ganska kul att läsa dessa böcker.

En sak till bara - om jag står i Pocketshop och väljer mellan pocket i
och Excess, så tar jag nog fortfarande en pocket. Av den enkla anledningen att den är ganska mycket billigare.

2 kommentarer:

  1. Roligt att du gillade formatet :) Synd att det ska vara dyrare än pocket bara. Det är precis som med e-böckerna, väldigt bekvämt men inte så billigt jämfört med en inbunden bok. Vad det gäller Excess så har jag inte någonstans sett varken fodral eller bokmärken som hör till..... Så var hittar man dessa? Ha' det så bra och jag ser fram emot dina recensioner :)

    SvaraRadera
  2. Jag fick fodral och bokmärken tillsammans med böckerna, men de borde ju finnas där böckerna finns.

    SvaraRadera