tisdag 1 februari 2011

Jag ska bara fixa en grej i köket

Vill man ha "feel good"-läsning, så ska man inte läsa den här boken. Moa Herngrens Jag ska bara fixa en grej i köket är en bok som svider i hjärtat.

Den handlar om Ingrid som är ensamstående mamma till Juni. Hon är osäker i sin roll som mamma och knyter därför dottern hårt, hårt till sig. Ingrid har fått nytt jobb som förskolechef och är osäker i sin roll som chef över sina före detta kollegor. Och hon är en bra bit på väg in i ett alkoholmissbruk som börjar gå ut både över dottern och jobbet.

Jag läser den med ett lätt illamående hela tiden. Då har jag ändå läst en del "romaner ur verkliga livet" där människor är med om riktigt otäcka saker, men det här berörde mig. Säkert för att den handlar om ett barn som kommer i kläm. Kanske för att den balanserar precis så där på kanten mellan vad som är "acceptabelt" och vad som kan bli en riktig katastrof.

En del recensioner anklagar boken för att vara för ytlig, att den inte beskriver alkoholmissbruket som tillräckligt "allvarligt". Men för mig blir det tillräckligt allvarligt i de delar av boken som beskrivs genom 7-åriga Junis ögon.

2 kommentarer:

  1. Har också läst boken och recensionerna och håller med om att det var tillräckligt djupt. Man riktigt såg ju den stackars flickan framför sig i sin utsatta situation, usch och fy..........jobbiga böcker att läsa...........

    SvaraRadera
  2. Det var absolut tillräckligt tycker jag med.

    SvaraRadera