måndag 25 februari 2008

Solskenshäst

Jag tog en bok av ytterligare en  - för mig okänd - isländsk författare när jag var på bibblan. Solskenshäst av Steinunn Sigurdardóttir handlar om Lilla som lever med som bror och två synnerligen frånvarande föräldrar i Reykjavik. Hon tvingas alltför tidigt att ta en vuxens ansvar och lever hela som sitt liv levt för andra. När hon i fyrtioårsåldern återser den man hon en gång avvisade tänker hon tillbaka på barndomen och uppväxtåren.
Det står på baksidan att det är en "drabbande uppväxtskildring skriven på ett känslomättat och lekfulla språk". Tyvärr så är nog boken alltför poetisk och fragmentarisk för min smak. Jag får ingen känsla för huvudpersonen eller hennes upplevelser och jag känner mig inte drabbad på något vis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar