fredag 11 januari 2008

Med hjärtat som vapen

Jag plockade denna Björn Ranelid-bok ur pockethyllan efter ett tips på en bokblogg. Med hjärtat som vapen handlar om Julia, dottern till två svenska emigranter i USA. Hon växer upp i i liten by under första världskriget, men vägrar inordna sig i byns inskränkta och oskrivna "lagar". Hon flyttar hemifrån när hon är 17 år och tar anställning som barnflicka hos ägarna till ett bageri i en liten stad vid kusten. Där skapar hon sig ett liv och omger sig med en både udda och helt vanlig samling människor som blir hennes vänner och förtrogna.

Jag blev inte riktigt lika förtjust i den här boken som min tipsare, dels för att jag tycker att Ranelids förvisso väldigt vackra språk tenderar att bli lite överlastat och dels för att jag tycke det är svårt att skilja bok från författare i det här fallet och jag är inte så sympatiskt inställd till författaren. Men på det stora hela är det här en vacker bok som verkligen visar det det vanliga vardagliga livet är det största äventyret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar